سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه نگاری

ادامه مطلب:

نظام اسلامی:

1-وجود دولت در اسلام از همان ابتدای ظهور مورد توجه بوده وسابقه آن به صدر اسلام بر می گردد که توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) بنا نهاده شد.

2-تمامی پیشرفتهای اسلام ومسلمین در طول تاریخ در سایه وجود دولت بوده است.

n          حضرت محمد(ص) در یک زمان دین ودولت را پایه گذاری کرد وگستره این دو دوره زندگی ایشان هم سان بوده است . (دانشمند ایتالیایی فل لینو)

n          پیامبر اسلام پیشوای دین ورئیس دولت بود. (توماس آرنولد)

حکومت دینی:

1-فرمان خدا را روی زمین برپا می دارد ونقش انسان را در جانشین خدا شدن تحقق می بخشد.

2-یگانه راهی است که می تواند استعدادهای انسان را در جهان اسلام شکوفا سازد واو را تا جایگاه طبیعی اش که پایگاه والای تمدن انسانی باشد بالا ببرد واز پراکندگی ها وعقب ماندگی ها وتباهی ها رنگانگی که دچار آن است رهایی بخشد.

3-برپایی قسط وعدل وبرقراری نظم عمومی وعدالت اجتماعی را سر لوحه کار های خود قرار می دهد .

4-وظایفی که سایر حکومت ها بعهده دارند از جمله: تامین بهداشت روحی وروانی وجسمی افراد در جامعه، آموزش وپرورش انسانها، تامین امنیت اجتماعی را نیز بر عهده دارد.

سه شان حاکمیت شامل :

1-ولایت اجرایی : همان قدرت انتخاب در امور اجرایی است.

 2-ولایت قضایی: همان صلاحیت امر قضا بین مسلمانان است.

3-ولایت تقنینی همان شارع اسلام است که احکام شریعت را بیان می کند.

اسلام دین سیاسی:

1 - اسلام را نمی توان جدای از حکومت تصور کرد چون بدون حکومت اکثر احکام وقوانین کارآیی خود را از دست می دهند واین بر خلاف اندیشه اسلام است . به عبارت دیگر دین وسیاست در اسلام از یکدیگر جدا نیست زیرا (سیاست در اسلام عبارت است از امامت ورهبری جامعه در جهت تامین مصالح دنیوی واخروی )به گفته شهید مدرس (سیاست ما عین دیانت ماست ودیانت ما عین سیاست ماست). وحضرت امام خمینی (ره)که می فرماید(اسلام تمامش سیاست است )

احیای پیوند دین وسیاست توسط حضرت امام (ره)وتحقق نظام سیاسی اسلام وشکل گیری اسلام سیاسی در قالب نظام مقدس جمهوری اسلامی.

2-تشکیل امت اسلامی

چنانچه قبلا ذکر شد جمعیت عناصر اصلی تشکیل دولت بشمار می رود، از اینرو پیامبر اکرم(ص)با طرح اندیشه اخوت اسلامی، بین مسلمانان عقد اخوت بست وبا ایجاد وحدت بین مسلمانان امت اسلامی را بنیان نهاد.

ضرورت دولت در اسلام

1-ضرورت سازمان ونهاد اجرایی(دلیل عقلی)

2-ماهیت قوانین اسلام

3-سیره عملی پیشوایان دینی

شرایط حاکم از نگاه قرآن :

انسان کامل از نظر قرآن حاکم می بایست انسان کاملی باشد که بتواند به عنوان خلافت وولایت عمل کند.

معیارهای شناسایی:

الف- شرایط بینشی ونگرشی:

 1-ایمان وتوحید.

 2-اجتناب از استبداد وخود کامگی.

3مهرورزی ومردم دوستی.

4 نرمی ومدارا با مردم .

ب - شرایط عملی وهنجاری:

1-    مشورت،کارآمدی ومدیریت.

2-  احسان به مردم.

       3- امانت داری.

4 توانایی های علمی وجسمی.

5 اجتناب از ظلم وستم

نتیجه گیری:

 1-اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی در صدد تامین نیازهای فطری وطبیعی انسان است.

 2-اسلام دارای قوانینی ومقرارات برای نیل به هدف فوق می باشد.

3-برای اجرای قوانین ومقررات نیاز به نهاد اجرایی می باشدکه این را عقل نیز تایید می کند.

3-  بنابراین تشکیل دولت یا نظام اسلامی جزء لاینفک دین اسلام می باشد.

  

منابع : مجموعه بسته های محتوایی(تبیین آفاق )


ارسال شده در توسط بهلول جلفایی